Testing van personeelsleden in het kader van Covid-19

29.07.2020

Tijdens het hoog overlegcomité van vandaag werd de “testing strategie” voor personeelsleden van de geïntegreerde politie besproken in het kader van een mogelijke besmetting met het Covid-19 virus.

De vraag werd vanuit de taskforce van de geïntegreerde politie al gesteld in mei 2020 en spitste zich toe op 3 doelgroepen:

  • personeelsleden met Covid-19 symptomen;
  • personeelsleden die ziek thuis zijn zonder dat een test werd afgenomen, maar die getest willen worden in het kader van een eventueel arbeidsongeval;
  • personeelsleden die in contact zijn gekomen met een (vermoedelijk) Covid-19 positief persoon (bv. bij een spuwincident).

Volgens de RMG (Risk Management Group) is er, wanneer het personeelslid een hoog risicocontact heeft gehad, geen probleem om het personeelslid door te verwijzen naar zijn of haar huisarts die dan een Covid-19 test voorschrijft.

Voor het systematisch testen van alle personeelsleden werd er geen duidelijk antwoord gegeven, maar de overheid stelt zich vragen over de haalbaarheid hiervan.

Het is volgens de overheid de verantwoordelijkheid van de werkgever om in geval van een besmetting in de eenheid, korps of politieschool de nodige maatregelen te nemen om de personeelsleden te laten testen.

Download onze app 
en blijf op de hoogte.

VSOA Politie staat graag in contact met al hun leden. Dankzij de applicatie ontvangt u het recentste nieuws in één gemakkelijk overzicht. Zo blijft u op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen..